از سری نقدهای من بر اقتصاد-7

یه چیز مشابهی برات تعریف کنم
یه بنده خدایی پرسید که از نظر علم اقتصاد میتونی توجیه کنی که کالای ایرانی باید خرید؟
گفتم علم اقتصاد اصلن مسئله اش این نیست! برای همین با علم اقتصاد توجیه نداره این کارو کردن. ولی، واضحه که اگه همه ی ایرانی ها جنس ایرانی بخرن، خب تولید کننده ی ایرانی به نفعشه و واردکننده به ضررش. یعنی عوامل شخصی خب دخیلن دیگه! اتفاقی که تو قرن نوزده و بیست زیاد افتاده و الان هم خیلی جاها می افته! هرچند کمرنگ و عمدن مغفول
که بالطبع قبول نکرد :)) از بقیه شنیده بود که تولیدکننده وظیفه شه کالاشو بهبود بده

و خود جا انداختن اینکه حق همیشه با مشتری و مصرف کننده اس، چقدر زور برده اثباتش از سوی مدرنیته!

نظرات 3 + ارسال نظر
شباهنگ سه‌شنبه 7 آذر 1396 ساعت 00:09 http://nebula.blog.ir

دارم روان‌شناسی شناختی استرنبرگو می‌خونم
یه فصلی داره به اسم تصمیم‌گیری و استدلال
صفحه ۶۱۷ یه چیزایی در مورد تصمیم بهینه نوشته که منو به فکر واداشت و یاد کامنتی که گذاشته بودم انداخت
به نظر می‌رسه کامنتم کمی تا قسمتی خام بوده. الان یه کم پخته‌تر فکر می‌کنم نسبت به دو سه هفته پیشی که این کامنتو گذاشتم

خدا همه مونو هدایت کنه
باید کتاب جالبی باشه

شباهنگ جمعه 19 آبان 1396 ساعت 06:23 http://nebula.blog.ir

اگه تابعِ تصمیم‌گیری رو مدل کنیم، متغیرهایی مثل قیمت اون کالا و اهمیت و ضرورتش در این تصمیم دخیلن. شاید یه مداد یا خودکار انقدر حیاتی و گرون نباشن و تفاوت چندانی در کیفیتشون دیده نشه و بشه با کمترین فشار روانی تصمیم گرفت برای خریدن یا نخریدن
ولی تصمیم برای خرید چیزابی مثل یخچال، لباسشویی، یا چیزایی از اینا بزرگتر و مهم‌تر و گرون‌تر پیچیده‌تره
اگه دست من باشه (بتونم) که همه چیو مدل می‌کنم و هر بار در هر شرایط نقطه‌ی بهینه‌ی تابع رو درمیارم

چرا فکر می کنین تابع تصمیم گیری ای وجود داره اصن؟ :) بعد حتی اگه وجود داشته باشه، آدم روانی میشه هر دفعه بخواد نقطه ی بهینه پیدا کنه. اصلن آدم اینجوری تصمیم نمیگیره. گرایشهای اقتصاد رفتاری و اقتصاد شناختی برای همین به وجود اومدن که فهمیدن تئوری های تصمیم گیری اقتصاد کلاسیک رسمن دری وری ان!
نه خیلی سختش نکنین. به عنوان یه شهروند ایرانی، علاوه بر تعهد به خودتون برای خریدن جنس خوب، به همسایه تون هم یه تعهد ریزی داشته باشین که چرخ زندگیش بچرخه. همین :)

س جمعه 19 آبان 1396 ساعت 02:34

من چیزى از اقتصاد سر در نمیارم
اما الان یه سوالى واسم پیش اومد
الان همین صنعت خودرو.ایران خودرو و سایپا بخش عظیم بازار رو تو دستشون دارن.واقعا آیا لیاقتشو دارن؟نه!محصولاتشون افتضاحه و اصلا قابل مقایسه نیس با نمونه هاى خارجى.مردم هم همه ش اونا رو مى خرن اکثرا(بالاجبار) اما هیچ بهبودِ فنى ى در اجناسشون ایجاد نمى شه
اگه قراره همه چى همین جورى پیش بره کى دیگه رغبت داره واسه خریدِ جنس ایرانى؟

ببینین من نمیگم ایران خودرو و سایپا گندش رو در نیاوردن. یا هر تولیدکننده ی دیگه ی ایرانی که براش مهم نیست چه جنسی دست مردم میده رو نباید سپرد دست جوخه ی اعدام
و اینکه خب مشکلات صنعت و توسعه در ایران یکی دو تا نیست.
صرفن اشاره ای نمودم ( :) ) به اینکه یه بخش قابل توجهی از تصمیم گیری های ما به گرایشها و دلبستگی های ماست، و اون فکرهایی که خیلی وقتا مورد سوال قرارش نمیدیم. نظیر همینکه واقعن اگه ما همه اش جنس خارجی بخریم نتیجه اش نابود شدن تولیدات کشوره. و تاجر مسلک شدن همه و ...

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد